V první fázi oslovili zástupci občanského sdružení Asistence, které pomáhá vozíčkářům, aby se akce zúčastnily i hvězdy showbyznysu a politiky. Život na vozíku si tak vyzkoušelo na 500 lidí. Nyní to zkoušejí šéfové z velkých firem.

Prezident padl pětkrát   

„Spadl jsem asi pětkrát, když jsem trénoval na cestu do práce,“ řekl prezident Metrostavu Jiří Bělohlav, který  se pokusil zdolat  cestu sám, bez asistenta. Při „hlavní“ jízdě spadl jen jednou.  „Uvědomil jsem si, jak každá maličká bariéra může způsobit, že se vozíčkáři nikam nedostanou. Až budeme stavět chodníky, dám si na to pozor.“ Do projektu jsou zapojeni například zástupci firem PricewaterhouseCoopers, Veolia Transport ČR, a. s., Internet Mall, a. s., Metrostav, a. s., Raiffeisenbank a.s., MasterCard ČR či Business for Breakfast a dalších.

Musím se spolehnout na cizí

 

Ředitelka marketingu společnosti PricewaterhouseCoopers  Lenka Čábelová popsala svou cestu do práce i všechny těžkosti, na které narazila. „Nejhorší je, že jste vlastně odkázáni na cizí pomoc,“  uvedla. Její kolegyně, ředitelka  Business for Breakfast,  Kamila Zárychtová, uvedla, že si vůbec neuvědomila, jak časově náročné je takové cestování a jak se musí plánovat dopředu. „Nejde změnit své rozhodnutí z minuty na minutu.“

Všímejte si bariér

Každý, kdo si dosud  vyzkoušel  takovou jízdu do práce, ví, jak je těžké v Praze překonávat bariéry. Ostatně každý také slíbil, že udělá vše pro odstranění takových bariér. „Určitě budeme ovlivňovat naše klienty, aby si takových záležitostí všímali.“  A  právě toho chce dosáhnout občanské sdružení Asistence. „Doufám, že vedení Prahy uslyší hlas volající po intenzivnějším odstraňování bariér,“ uvedl Erik Čipera. Ocenil vznik  pracovní skupiny na pražském magistrátě, která ve spolupráci s Asistencí, TSK, Dopravním podnikem a dalšími pomáhá s odstraňováním bariér.

 

Ještě je tu hodně práce

Praha ještě stále není dobře přístupná pro vozíčkáře, ale třeba i pro maminky s kočárky či při hře se pohybující lidi. „Zatím jen polovina dopravy je bezbariérová, což je ve srovnání s evropskými metropolemi, jako je například Vídeň či Amsterdam, málo. „Pracovní skupina zmapovala všechna  místa, která vadí vozíčkářům, a doufám, že se podaří je postuně, ale rychle, odstraňovat i přesto, že asi není peněz nazbyt. Jsem optimista, doufám, že se to zlepší,“ uvedl Erik Čipera.